Steun Greenpeace. Geef NIKS!
Net als Greenpeace zetten wij ons in voor duurzame landbouw. Daarom steunen we hen graag en werken we al voor het 3e jaar met hen samen. Vorig jaar werd er door Odin klanten ruim € 4.000 gedoneerd door NIKS te kopen. Wat is NIKS? En wat doet Greenpeace met de donaties?
NIKS is een doosje van gerecycled karton dat € 10 kost. De opbrengst van NIKS gaat als donatie naar Greenpeace. Hiervoor zet Greenpeace zich in voor een schoon klimaat, sterke bossen en een duurzame landbouw. Hilde Anna de Vries, Campagneleider duurzame landbouw bij Greenpeace, vertelt over de inzet van Greenpeace op het gebied van duurzame landbouw.
“De natuur is onze grote bondgenoot in de aanpak van de klimaatcrisis, honger en bescherming tegen pandemieën als corona. De mens is afhankelijk van de natuur, niet andersom: zonder veerkrachtige en gezonde natuur zetten we onze toekomst op het spel. We hebben iedereen nodig om de natuur weer gezond te maken en echte verandering in ons voedselsysteem te bereiken. Er zijn kleinschalige boerderijen en bruisende lokale economieën nodig om ons voedsel te produceren op een manier die gezond is voor mens en planeet. Binnen de ecologische landbouw die wij voor ons zien is biologische landbouw het boegbeeld. Biologisch is namelijk de kraamkamer van echt duurzame landbouw. Bio boeren laten zien dat het anders kan.”
"Bio boeren laten zien dat het anders kan”
“Onze droom is een omslag naar een ecologisch landbouwsysteem waarbij boeren meer samenwerken met de natuur. In dit kleine Nederland hebben we 115 miljoen dieren. Wij pleiten ervoor dat er in 2030 een omslag naar ecologische landbouw heeft plaatsgevonden met minimaal de helft minder dieren. Daardoor kan je het aandeel van de veehouderij aan de stikstofcrisis ook direct oplossen. De kosten die we moeten maken voor deze omslag zou uit een omvangrijk omslagfonds van de overheid moeten komen. Want de maatschappelijke kosten van de veehouderij voor natuurschade, klimaat en gezondheid bedroegen in 2018 alleen al € 5,5 miljard. Een omslag is dan ook een goede maatschappelijke 'business case'.”
“Het huidige landbouwsysteem is niet houdbaar. Niet voor de natuur en het klimaat, maar ook voor boeren zelf niet. Daarom willen we, naast het omslagfonds, dat boeren een eerlijke prijs krijgen voor duurzame voedselproducten. Dit betekent dat alle spelers in de keten boeren gaan waarderen voor natuurdiensten die de boer verleent. Bijvoorbeeld dat waterschappen ervoor zorgen dat boeren die minder vervuilen ook minder waterschapsbelasting hoeven te betalen. Of dat banken korting geven op rente op leningen aan boeren die op een duurzame manier hun bedrijf runnen. Uiteindelijk willen we dat maatschappelijke kosten worden doorberekend in de producten. Hierdoor worden duurzame producten goedkoper en niet-duurzame producten duurder.”
“Bedrijven als Odin laten zien dat er mét de natuur kan worden gewerkt, op basis van ecologische principes, in plaats van ertegen. En dat het heel goed mogelijk is om te leven in een wereld waar producenten en consumenten de voedselketen controleren, in plaats van de grote bedrijven die vandaag de lakens uitdelen. Om daar ook daadwerkelijk te komen is het echter ontzettend belangrijk om, naast met je vork te stemmen, ook gezamenlijk aan de politiek te laten weten dat het tijd is voor een systeemverandering in de manier waarop ons voedsel wordt geproduceerd.”