Het Belgische bedrijf De Paddestoel, producent van de plantaardige vleesvervangers van De Paddestoel en The Bio Veggie Company, heeft het certificaat van CO2-neutraal bedrijf gehaald.
De Paddestoel heeft de afgelopen jaren hard gewerkt om CO2-neutraal te worden. Het aandeel niet-Europese ingrediënten in hun producten daalde van 14% naar 9% en de komende jaren willen ze nog verder gaan hierin. Ook op het gebied van verpakkingen is een grote slag gemaakt, onder meer door over te schakelen van plastic verpakkingen naar recyclebare Halopack-verpakkingen en door kartonnen dozen voor vervoer in te ruilen voor duurzame kisten.
Verspilling in het bedrijf wordt tegengegaan door afval te minimaliseren en een efficiënt bestelsysteem. Ook op energieverbruik wordt goed gelet, zowel in de productie als bij het transport.
De resterende CO2-uitstoot wordt gecompenseerd via het Zambia Agroforestry-project. Dit project leidt lokale boeren op in duurzame landbouw en landbeheer waardoor het oerwoud beschermd blijft en de levenskwaliteit van de boer en zijn gezin sterk verbetert.
Bron: Biojournaal