Afgelopen mei 2022 zijn we in samenwerking met True Price en de Biowinkel Vereniging een pilot gestart om van 5 biologische producten de verborgen kosten zichtbaar te maken op de winkelvloer. In de Odin winkels van Den Haag, Bergen en Zutphen hingen bij de aardappelen, champignons, broccoli, tomaat en brood extra prijskaarten met de informatie hierover.
De reacties van klanten en medewerkers worden verzameld en gebruikt om te kijken hoe we als biologische speciaalzaken met True Price verder kunnen en willen gaan.
Op weg naar het winkelschap leggen producten allemaal een eigen unieke reis af. Bij elk stapje in de keten worden inspanningen gedaan en wordt waarde opgebouwd. We zitten met biologisch op de goede weg, maar zelfs daarbij kunnen tijdens de reis ook negatieve effecten optreden. Denk aan C02-uitstoot tijdens het vervoer naar de groothandel en winkel, gebruik van water en landbouwgrond tijdens de productie of de uitputting van grondstoffen, zoals metalen, gas en olie. Ook onderbetaling binnen de productieketen komt helaas nog voor. Dit zijn feitelijk kosten die niet gemakkelijk in geld uit te drukken zijn. We noemen ze verborgen kosten.
Zolang deze kosten verborgen blijven, worden ze ongemerkt afgeschoven op de huidige samenleving en toekomstige generaties. Bij Odin streven we naar een eerlijke en transparante keten. We willen voorkomen dat verborgen kosten worden afgewenteld op natuur, dieren, mensen en toekomstige generaties. Met het zichtbaar maken van de True Price op het schap werken we toe naar een transparante prijsstelling om het voedselsysteem nog verder te optimaliseren met eerlijke prijzen voor alle schakels in de voedselketen. Want door de echte prijs te betalen aan de kassa draag je direct bij aan het verduurzamen van het voedselsysteem.
De berekening van de True Price laat naast de kosten van grondstoffen en productie ook de verborgen kosten zien van de belastende effecten op mens en milieu, bijvoorbeeld tijdens de productie en het vervoer. In de berekening van de verborgen kosten is onderscheid gemaakt in 4 impacts:
1. Klimaatbelasting;
denk aan de effecten van de uitstoot van broeikasgassen.
2. Watergebruik;
denk aan de effecten van het gebruik van zoet oppervlakte- en grondwater waar dit schaars is.
3. Landgebruik;
denk aan natuur die moet wijken voor het gebruik van het land voor de landbouw.
4. Armoede;
bestaande uit onderverdiening van (kleine) boeren (werkgevers) en onderbetaling van werknemers die minder dan een leefbaar inkomen ontvangen.
True Price is een sociale onderneming uit Amsterdam en koplopers op dit gebied. Hun missie is om alle producten duurzaam en betaalbaar te maken door de echte prijs uit te rekenen en te verbeteren. “Dit project met de Biowinkel Vereniging waar Odin aan meedoet past goed in onze missie en bij de huidige ontwikkelingen. Het momentum voor echte prijzen groeit. De bio-sector is altijd een voorloper geweest op het gebied van verduurzaming en laat met dit project zien dat het een nieuwe stap vooruit zet. Samen met andere ondernemers in binnen- en buitenland vormen we een sterke coalitie die de huidige status quo uitdaagt en de transitie naar een echte, structureel duurzame economie versnelt. True Price helpt de biologische speciaalzaken in dit project met het uitrollen van true pricing in de deelnemende biologische supermarkten en de ontwikkeling van de handleiding voor implementatie van true pricing in de winkel. We hebben de berekeningen uitgevoerd en denken actief mee bij de implementatie en communicatie van true pricing op de winkelvloer.” (Kim uit de Bosch - True Price)
Kijk voor meer informatie op: Trueprice.org & lees het artikel van 30 juni 2022 van de NRC hier.