Van zaadvaste witlof tot biodynamische appels: alle versproducten die je in de winkels en op Odin.nl vindt zijn geselecteerd door onze inkoopafdeling. Wat zijn de eisen waaraan producten moeten voldoen en waar wordt extra opgelet? We spraken met inkopers Abdi Ali en José van de Water over de ontwikkelingen op de versafdeling.
Abdi: “Als wij producten inkopen kijken we naar meerdere aspecten. De belangrijkste is de kwaliteit. Daarnaast proberen we zoveel mogelijk Demeter-producten in ons assortiment te hebben. We zien dat het aanbod aan biodynamische producten de afgelopen jaren is toegenomen, met name in Spanje en Italië.”
José: “In Nederland zie je ook meer biodynamische bedrijven dan 10 jaar geleden, maar de ontwikkeling gaat minder snel. Dit proces zou meer gestimuleerd mogen worden.”
Abdi: “We merken ook dat de vraag naar producten van eigen bodem enorm is toegenomen. Zoveel mogelijk producten komen van Nederlandse telers, maar in de winter groeit hier geen bloemkool, broccoli of venkel en zou je alleen een klein assortiment met bewaarproducten zoals conserven hebben. Bepaalde producten zijn zo ingeburgerd dat klanten ze ergens anders zouden halen als wij ze niet hebben, die moet je dus wel aanbieden.”
José: “We hebben bijvoorbeeld appels uit Zuid-Amerika wanneer de appels uit Nederland en Europa op zijn, maar dan worden ze wél per boot vervoerd. Bij Odin worden groenten en fruit al jaren niet meer per vliegtuig aangevoerd, zo proberen we producten van ver zo duurzaam mogelijk aan te bieden.”
José: “Onze producten zijn zoveel mogelijk onverpakt. Bij sommige kwetsbare producten is verpakking echter onvermijdelijk, zoals bij verse spinazie of frambozen. We kijken altijd met leveranciers hoe we die verpakkingen zo duurzaam mogelijk kunnen maken. Met composteerbare verpakkingen, op basis van rijst bijvoorbeeld, wordt volop geëxperimenteerd. Maar helaas hebben niet alle leveranciers toegang tot grondstoffen voor composteerbare verpakkingen en zitten ook aan composteerbare verpakkingen haken en ogen. Zo worden ze niet overal op de juiste manier gecomposteerd en wegen ze in kwaliteitsopzicht ook niet altijd op tegen plastic. Groenten nemen bijvoorbeeld de geur aan van de verpakking of blijven minder lang goed. Hoe stom het ook is, plastic is gewoon erg goed in wat het moet doen.”
Abdi: “Zoals bij elke supermarkt komen onze prijzen onder meer tot stand door vraag en aanbod. Maar we hebben met onze telers langdurige relaties en proberen altijd tot een eerlijke prijs te komen voor zowel de teler als de klant. Door onze aankoopprijs stabiel te houden, weet de teler wat hij kan verwachten en dat hij op ons kan bouwen. Zo proberen we het eerlijk te houden voor de hele keten.”
“Al meer dan 10 jaar ben ik inkoper bij Odin en verantwoordelijk voor de planning en het inkopen van groente. Het mooie eraan vind ik dat we echt meegaan met de seizoenen en je daardoor in de winter andere gewassen hebt dan in de zomer. Daarnaast draag ik graag een steentje bij aan de visie van Odin.”
“Bij Odin ben ik verantwoordelijk voor de inkoop van verpakte producten, zoals sla en deze prachtige radijsjes. Bij ons is natuurlijk alles biologisch of biodynamisch en dat vind ik erg belangrijk. De pesticiden verpesten toch echt onze aardbol.”