Duurzaam en klimaatvriendelijk transport over zee? Fairtransport vaart met diverse zeilschepen duurzaam geproduceerde goederen over zee op de kracht van de wind. Onze collega Auke Haring zeilde als trainee mee op de Tres Hombres.
Ik wist dat Odin leverancier Chocolatemakers een deel van hun cacaobonen met het zeilschip de Tres Hombres vervoert en dat ze regelmatig trainees vragen als aanvulling op hun crew. Ik had nog geen vakantieplannen en zoiets als dit is altijd een wens van mij geweest.
Een geweldige ervaring. Bijzonder is dat je midden in de natuur leeft. Elke ochtend is er een mooie zonsopgang en ’s avonds weer een mooie zonsondergang. Het meest magische verschijnsel was de zeevonk. Dat is een lichtgevende alg. ’s Nachts zie je die in de boeggolf. Het is helemaal mooi wanneer dolfijnen daar doorheen zwemmen. Je ziet de dolfijnen dan zelf niet, maar je ziet de beweging die ze maken in de zeevonk. Dat zal ik nooit vergeten. En verder zijn er ’s nachts ontzettend veel sterren en zie je veel vissen en vogels.
Oorspronkelijk zouden we op 17 augustus vanuit Kopenhagen in 22 dagen naar La Rochelle in Frankrijk zeilen. Maar bij zeilen over open zee staat niets vast omdat je je voortdurend aan het weer en vooral aan de wind moet aanpassen. Uiteindelijk vertrokken we op de 30e uit Kopenhagen en waren we 3 weken later in La Rochelle.
Niets! In de zomer vervoert de Tres Hombres vaak biologische wijn van Frankrijk naar Denemarken en dan moet zij leeg terug om opnieuw wijn op te kunnen halen.
In totaal 15 mensen: 7 vaste crew en 8 trainees. De crew bestond uit zowel mannen als vrouwen en de leeftijden liepen uiteen van eind 20 tot gepensioneerd. Als trainee krijg je door mee te zeilen en te werken als het ware een zeiltraining, waarvoor je een certificaat meekrijgt.
Je leeft volgens het wachtsysteem. De hele dag is ingedeeld in wachten. Overdag 2 wachten van 6 uur en ’s nachts 3 van 4 uur. Een kwartier voor jouw wacht vertelt de vorige wacht wat er gebeurd is en waar je op moet letten. Je bent bezig met het schip op koers houden, schoonmaken, onderhoud, klusjes als het repareren van zeilen en touwen in de teer zetten. De boot wordt onderhouden terwijl je op zee bent.
Er is geen enkele motor aan boord. Alles gaat op wind- en spierkracht. Je bent heel veel aan touwen aan het sjorren en achter het roer aan het staan. Je zit steeds lang op één koers totdat je moet veranderen van koers en dan heb je veel crewleden nodig om de zeilen bij te zetten. Soms wordt je ’s nachts wakker gemaakt daarvoor.
De enige plekken waar je privacy hebt zijn het toilet en je bed. Als je jezelf wilt wassen doe je dat met zeewater, op het dek tussen 2 doeken in. Daarna spoel je jezelf af met een klein beetje kraanwater. Jezelf een paar dagen niet wassen is heel normaal op een zeilschip.
Je wordt op een schip natuurlijk voortdurend heen en weer geschud. Op de Atlantische oceaan hadden we best hoge golven. Als je dan in je bed ligt wordt je er soms ingedrukt en daar weer van je bed getild.
En het klinkt raar, maar ik heb me ook weer leren vervelen. We hadden heel weinig wind, daarom deden we er ook zo lang over, en dus was er niet altijd veel te doen. En dan komt er rust, zeker als je alles hebt uitgelezen aan boord. Ik had het niet willen missen.
Fairtransport staat voor klimaatvriendelijk transport. Sinds 2007 streven ze ernaar om de uitstoot van milieuschadende stoffen te minimaliseren. Met hun zeilboten vervoeren ze duurzame vracht over zee. Hun handelspartners zijn uitsluitend lokale producenten die zich inzetten voor ecologische en biodynamische productie. Fairtransport vervoert onder andere de cacao van onze chocoladeleverancier Chocolatemakers, vanuit de Dominicaanse Republiek naar Amsterdam.