20 partijen, waaronder Odin, tekende op 4 september 2024 het EKO-NL Ketenconvenant. Hiermee beloven we biologische kwaliteit uit Nederland nog meer te ondersteunen.
De ingrediënten van een gemiddelde Nederlandse maaltijd hebben 30.000 reiskilometers achter de rug. En dat kan en móet anders, vinden 20 organisaties. Daarom organiseerde EKO op 4 september een bijeenkomst in Zeewolde over de positionering ‘Biologische kwaliteit uit Nederland’. Tijdens dit event sloten diverse partijen een EKO-NL Ketenconvenant af, met als doel biologische kwaliteit uit Nederland, herkenbaar aan EKO-NL, zichtbaar te maken. Geen greenwashing maar greenwishing.
"Met EKO NL benadrukken we de Nederlandse teelt en productie van biologische groente, fruit, zuivel en vlees. De boer is hierbij het vertrekpunt.”
"Ieder jaar een procent biologisch landbouwareaal erbij, dat is de weg. En dat moeten we samen doen, dan lukt het." aldus René Cruijsen, directeur EKO-Holland. Hij richtte zijn oproep aan alle partijen tijdens het EKO-Event op 4 september. Een mening die door velen gedeeld werd: 20 organisaties en bedrijven, waaronder Foodcoop Odin, ondertekenden het EKO-NL ketenconvenant met als gezamenlijk doel om biologische kwaliteit uit Nederland zichtbaar te maken met het EKO-NL keurmerk. Een aantal organisaties heeft zich direct op de dag gemeld om mee te doen.
De consument wil wel, zo blijkt uit een kwalitatief onderzoek van Blauw research: 40 tot 60% geeft aan voorkeur te hebben voor biologische producten uit Nederland. Eieren, vlees en zuivel scoren als hoogst. Het EKO-NL keurmerk heeft nog altijd een hoge bekendheid met 20% spontane herkenning en 60% associatie met Nederlandse herkomst. "En", voegde Bavo van den Idsert, EKO manager, daaraan toe, "we staan met EKO op de vierde plaats qua bekendheid van alle Topkeurmerken, in het Brand Consultancy merken onderzoek. "Niet alleen bij de 20 ondertekenaars van het EKO-NL Ketenconvenant, maar bij alle aanwezigen van ruim 50 organisaties en bedrijven was de wens groot om samen aan de slag te gaan met het zichtbaar maken van biologische kwaliteit uit Nederland. Niet alleen op het schap, waar merken als de Weerribben zuivel, De Kleinste Soepfabriek, Nieuwe Band, Alleb’ei en Van der Westen bakkerij met EKO-NL al aan de slag zijn, maar ook in handelsketens met ondermeer Bioselect-Agrico, Agrifirm, EKO-Holland, Biomasters en EKO-Holland vlees en vee. Stuk voor stuk partijen die ook hun retail partners aanspreken biologische kwaliteit uit Nederland zichtbaar te maken met het EKO-NL keurmerk.
"Blijf verbinding zoeken; samen moeten we het doen."
Roosmarijn Saat verwoordde namens de Biowinkelvereniging de vanzelfsprekendheid van EKO-NL in de biologische winkels. "Uit een eigen klantenonderzoek blijkt opnieuw waarom men bij ons koopt. Op nummer één nog steeds de eigen gezondheid en op nummer twee de natuur en het milieu. Men vindt het logisch dat we onze producten zoveel mogelijk uit de eigen regio halen, want dat is goed voor het milieu. En het resultaat van de verbetering zie je meteen terug in je eigen omgeving waar meer biologische landbouw kan plaatsvinden." Nicolette Klijnhout, directeur van Skal, had slecht en goed nieuws over de groei van de biologische landbouw. "Het aantal biologische boeren blijft ongeveer gelijk momenteel, maar het areaal groeit wel bij boeren die al biologisch zijn; 9% in 2023 en in 2024 zien we al 7% groei." Skal Biocontrole is een onafhankelijke organisatie die toezicht houdt op de biologische keten in Nederland. Zij zullen de massabalans voor de EKO-NL productstromen uitvoeren.
Terwijl in Den Haag de zoveelste verrassingsbocht in de achtbaan van het stikstofdossier genomen werd, riep Sybrand Bouma iedereen op om zelfbewust achter biologische kwaliteit uit Nederland te gaan staan. "We zijn een prachtige sector, we doen wat maatschappelijk gezien noodzakelijk is, we zijn koplopers in verduurzaming en daar moeten we ook samen voor gaan staan. EKO-NL is daar een perfect middel voor. Als we dat samen doen, gaan anderen het zien en komt de support voor het biologische product uit Nederland er." Douwe Monsma, voorzitter van Stichting EKO-keurmerk, vatte de bijeenkomst treffend samen: "Met het ondertekenen van het EKO-NL convenant door twintig organisaties en bedrijven en de start van de EKO-NL promotiecampagne geeft de biologische sector een helder signaal af: we gaan samen met alle sectoren biologische landbouw in Nederland ieder jaar verder uitbouwen. Doe mee met EKO!"
Vier 'groene' contentcreators waren aanwezig bij het EKO-Event om inspiratie op te doen en hun volgers op social media van informatie en tips rondom biologisch te voorzien. Actrice en regisseur Sanne Vogel, en Leroy van de Lee (Voedingsweetjes) greenfluencers Elize Been (Belle&Co) en Saskia Sampimon- Versneij. Komende weken verschijnen hun berichten over EKO en biologisch op Instagram.
EKO is er voor pioniers in biologische voeding. Boeren, winkels en handel & verwerking met het EKO-keurmerk zetten extra stappen. EKO staat voor biologische producten van Nederlandse herkomst die voldoen aan extra eisen op het gebied van biodiversiteit, dierenwelzijn en klimaat. EKO-NL: biologische kwaliteit uit Nederland dus! Meer lezen kan op EKO-keurmerk.nl.
Foto credits: Lina van den Idsert
Alle ondertekenaars van het convenant: Alleb'ei', Agrico, Agrifirm, Van der Westen Organic Family Bakery, BD-Totaal, Biohuis, BioMasters, BioNederland, Bioplant, Biowinkelvereniging, de Natuurweide, Eko-Holland, Eko Holland Vee en Vlees, Gerard&Suus, de KleinsteSoepfabriek, Odin Foodcoop, Triodos Bank, Udea, Vitam en Weerribben Zuivel.