Twee pioniers uit de biologische sector, De Nieuwe Band en Odin, hebben het voornemen om alle handels- en productieactiviteiten na formele goedkeuring van betrokken organen op korte termijn samen te voegen. De besturen en directies van beide organisaties zijn op 19 januari jongstleden tot overeenstemming gekomen over de voorwaarden van samengaan en hebben daartoe een overeenkomst gesloten, die inmiddels aan de medewerkers, coöperatieleden en ondernemingsraden als voorgenomen besluit is voorgelegd. De komende weken zal met alle betrokkenen nader gesproken worden, ter voorbereiding op definitieve besluitvorming half maart.
Het is de bedoeling dat alle activiteiten van De Nieuwe Band zullen worden geïntegreerd binnen de Estafette Odin BV, die dan de naam Odin De Nieuwe Band BV zal krijgen. De directie van de nieuwe organisatie zal worden gevoerd door de gezamenlijke directies van Estafette Odin BV en De Nieuwe Band.
Op de locatie in Marum zal de focus blijven liggen op droogwaren en verpakkingsactiviteiten. In Geldermalsen komt de nadruk nog meer dan nu te liggen op vers en online. Het merk De Nieuwe Band zal de komende jaren verder uitgebouwd worden als sterk natuurvoedingsmerk voor droogwaren.
De visies van de twee organisaties op de toekomst, op landbouw, op samenwerking in de keten en op voedingskwaliteit sluiten nauw op elkaar aan. Door Odin en De Nieuwe Band samen te voegen ontstaat een 100% biologische totaalleverancier, coöperatief georganiseerd en met een sterke eigen regie op de keten van boer tot bord.
Beide organisaties vieren dit jaar hun 35e verjaardag en hebben dus samen 70 jaar ervaring in biologisch en innovatieve ketenstructuren. Het nieuwe bedrijf biedt kleine en grote zakelijke klanten en consumenten de mogelijkheid om aan te sluiten op een compleet inkoopplatform van biologische en biodynamische AGF, zuivel, koelvers, kaas, diepvries, DKW en cosmetica.
Met de integratie van de productie- en handelsactiviteiten van De Nieuwe Band in Odin wordt perspectief geboden op een gezond rendement. Daarbij zullen beide locaties nog meer in hun kracht worden gezet. Een mooie uitgangssituatie om De Nieuwe Band en Odin in de komende jaren als sterke natuurvoedingsmerken te positioneren, te laten groeien en bloeien.