Gisterenavond was Merle Koomans van den Dries (directeur Odin) te zien in EditieNL (RTL4). Het item richtte zich vooral op de vraag of biologische speciaalzaken onder druk staan van het biologische aanbod in supermarkten.
Lonneke Haverman van EditieNL vraagt Merle wat de meerwaarde is van de biologische speciaalzaak:
“We hebben heel veel keuze”, zegt Merle “en wij weten waar onze producten vandaan komen. We hebben korte lijntjes. We hebben natuurlijk wel last van de supermarkten, maar het is wel fijn dat er meer bio bijkomt.”
Er kwamen in het gesprek ook andere vragen aan de orde die in het item niet terugkomen. Bijvoorbeeld over waar bio speciaalzaken zich in onderscheiden.
“Ik kan alleen spreken over Odin natuurlijk”, aldus Merle. “Wij hebben een eigen biodynamische boerderij voor zaadveredeling, we hebben een imkerij waarmee we boeren helpen om hun omgeving insectvriendelijk te maken, we zijn een coöperatie waar iedereen lid van kan worden en kan meepraten over ons beleid. We maken meerjarige teeltafspraken met boeren zodat zij en wij weten waar we aan toe zijn. Je moet niet alleen naar de prijs kijken, maar vooral kijken wat je krijgt voor dat bedrag. Achter elk product zit een hele wereld. En door de keuze in je mandje bepaal en betaal je mee aan die wereld. Dat is wat je krijgt wanneer je bij ons boodschappen doet.”
Het item is hier terug te zien.
Kijk hier voor de berichtgeving op de website van RTL.