Meest gezochte producten
Weleda
Brood
Yoghurt
Melk
Kaas
tomaten
olijfolie
kefir
thee
Rijst
Sluiten

Duurzaam in de kern

Veel organisaties springen in op de duurzaamheidstrend. Bij Odin is duurzaamheid geen modegril. Het vormt al sinds onze oprichting in 1983 de kern van onze bedrijfsvoering. En voor ons gaat duurzaamheid verder dan ecologie; we hechten evenveel waarde aan de sociale en maatschappelijke aspecten ervan. Als coöperatie met idealen willen we niet alleen de beste biologische en biodynamische producten aanbieden; we willen dat onze hele bedrijfsvoering duurzaam en sociaal is. Hieronder lees je hoe we dat doen.

100% biologisch en liefst biodynamisch

Al onze locaties hebben sinds 2017 het EKO-keurmerk. Dit betekent dat minimaal 90% van alle levensmiddelen biologisch moet zijn. Bij Odin is dit 100%. Ook het non-food assortiment is duurzaam en heeft een keurmerk op dat gebied. Verder moet elke winkel én onze groothandels ieder jaar extra doelen realiseren.

Voorkomen van verspilling

Onze inkopers kopen scherp in. Hierdoor houden we weinig producten over en gaat er bijna niets over de datum. Oftewel, we hebben weinig ‘derving’. Houden onze winkels toch producten over dan zijn er verschillende dingen die zij doen om er voor te zorgen dat deze producten toch nog goed gebruikt worden. Een aantal van onze winkels zijn bijvoorbeeld aangesloten bij ‘Too Good To Go’. In Arnhem worden overgebleven groenten en fruit gebruikt door restaurants. In onze winkel in Alkmaar gaat een deel van de overgebleven voedingsmiddelen naar dieren van het Ekodorp. Soms hebben we in ons distributiecentrum in Geldermalsen producten waar niets mis mee is, maar waar soms toch een te grote voorraad is of waarvan de houdbaarheidsdatum binnen een bepaalde termijn gaat verlopen. Deze worden dan opgehaald door Voedselbank Rivierenland.

Niet stunten met vlees of vis

Een speciale regel van ons is dat we geen aanbiedingen op vlees en vis hebben. We kunnen daardoor beter de aantallen inschatten die we verkopen, waardoor er minder over de datum gaat. 

Odin groente- en fruit abonnement
Wij kennen onze boeren persoonlijk. Dankzij abonnees stellen we samen met de boeren een teeltplan op. Zo is de boer verzekerd van afzet en zijn er nagenoeg geen overschotten. En doordat jij gepaste hoeveelheden koopt hoef je zelf ook niets weg te gooien. Alle groente en fruit in de tassen zijn zoveel mogelijk lokaal geteeld en dat scheelt weer in transport. De inhoud van deze week is iedere week anders.

Eiwittransitie

We vinden het belangrijk dat we minder dierlijke eiwitten consumeren en in plaats daarvan meer plantaardige eiwitten. We steunen de eiwittransitie daarom van harte.

Verpakkingen

We streven natuurlijk naar ‘no waste’. Maar de 1e stap daar naartoe is low waste. Wij willen klanten die minder verpakkingen willen op een realistische manier helpen. Daarom zijn in onze winkels (bijna) alle groenten, fruit en brood onverpakt verkrijgbaar. 

Verder wordt er in de bedrijfsvoering van een groothandel en winkelketen als de onze veel verpakkingsmaterialen gebruikt. Dagelijks leveren we duizenden kilo's levensmiddelen aan winkels en zakelijke klanten. In onze branche worden enorme hoeveelheden kartonnen dozen en plastic krimpfolie gebruikt. Ook hier zijn wij bezig sterk te verduurzamen. Alle droogwaren van ons merk De Nieuwe Band worden al verpakt in dozen die we weer opnieuw gebruiken. De vele tientallen meters krimpfolie waarmee we onze rolcontainers dagelijks omwikkelen bestaan voor een groot deel uit bioplastic, dat gemaakt is uit afval van suikerriet. We gaan er vanuit dat onze afnemers hun afval grotendeels keurig scheiden en dat het grootste deel van het gebruikte plastic dan ook inderdaad gerecycled wordt. Echter kunnen we dat natuurlijk niet garanderen. Daarom financieren we het opruimen van een zelfde hoeveelheid plastic (6.000 kg) in Cambodja.

Zo zijn we op nog meer vlakken bezig met het verminderen van verpakkingen en afval:

  • bijna al onze verse groenten en fruit zijn onverpakt te koop;
  • we verkopen biologisch katoenen zakjes waar je groenten of brood in kunt doen;
  • je kunt in onze winkels je brood in plastic laten verpakken, maar ook in papier of in je eigen broodzak;
  • alle omdozen van onze groothandel in Marum zijn voorzien van plakband van papier i.p.v. plastic;
  • de verpakking van ons eigen merk koffie van Nieuwe Band bestaat voor meer dan 85% uit cellulose en suikerrietresidu;
  • de verpakking van overige droogwaren van ons eigen merk Nieuwe Band bestaan uit polypropeen (BOPP). Dit is volledig recyclebaar;
  • het wikkelfolie dat gebruikt wordt in de groothandel en winkels zijn van bioplastic;
  • we werken continu samen met producenten aan het verduurzamen van verpakkingen;
  • we onze nieuwsbrieven steeds meer digitaal in plaats van op papier;
  • de informatie die staat op de etiketten van wicht-artikelen wordt niet gedrukt met inkt maar met hitte (thermisch);

Afval

Voorkomen dat we afval produceren is voor ons erg belangrijk. We proberen daarom zo min mogelijk verpakkingsmaterialen te gebruiken. Hieronder lees je voorbeelden van hoe we dat doen. En wat we doen met het afval dat we wel hebben.

  • alle groente- fruit- en tuinafval (gft) van onze winkels wordt apart afgevoerd en omgezet tot compost. Het gft-afval van ons distributiecentrum in Geldermalsen wordt vergist voor energiewinning en voor compost;
  • alle hout-, plastic- en papierafval van de winkels wordt gescheiden ingezameld en op het distributiecentrum in Geldermalsen gescheiden fijn geperst, voor een energiezuinige afvoer naar het afvalbedrijf. Daar worden het weer als grondstof gebruikt voor nieuwe producten;
  • onze kassabonnen zijn vrij van  BPA, printen we thermisch en alleen op verzoek van de klant;
  • afleverbonnen en facturen van online bestellingen sturen we per e-mail;
  • Bij ons distributiecentrum in Marum (hoofdleverancier droogwaren) gebruiken we in de omdozen het opvulmiddel Pelaspan ECO flo. Dit bestaat uit zetmeel en kan makkelijk worden gecomposteerd.

Energie

We vinden dat we verantwoordelijk om moeten gaan met energie. Daarom:

  • gaat het licht in ruimten waar niet permanent iemand is vanzelf uit;
  • houden we winkeldeuren gesloten in koude en erg warme maanden;
  • waar verlichting kapot gaat vervangen we die voor LED. Wat nog heel is vervangen we juist niet, dat scheelt in de productie van nieuwe producten; en
  • gebruiken we de restwarmte van de koelinstallatie van ons distributiecentrum in Geldermalsen om de warme bewaarruimte mee te verwarmen.

Bedrijfshuishouding

Ook in onze huishouding houden we rekening met milieu en duurzaamheid. Daarom:

  • schrobben we de vloeren in de winkels met machines die werken op koud water en zonder zeep (zover we met machines reinigen);
  • gebruiken we geheel biologisch afbreekbare zeepproducten wanneer we wel zeep moeten gebruiken in de winkels; en
  • maken we voor plaagdierbeheersing geen gebruik van gif, tenzij het echt niet anders kan
  • maken we zoveel als mogelijk gebruik van natuurlijke energiebronnen.

Steward Owned

Voor ons is geld een middel waarmee we onze idealen kunnen verwezenlijken. Coöperatie Odin is steward owned en eigendom van duizenden leden. Met als doel gezond en eerlijk eten voor iedereen, een gezonde, schone en leefbare aarde, eerlijke afspraken, schoon water, respect voor dieren en genoeg voor iedereen. Nu en straks. Dat vinden wij nou winst.

Investeren in de toekomst

Met onze biodynamische imkerij willen we bereiken dat er meer bijen op boerderijen aanwezig zijn en dat het landschap natuurlijker wordt, zodat het met alle insecten beter gaat. Op onze biodynamische boerderij De Beersche Hoeve worden groenten geteeld, groentezaden vermeerderd en nieuwe groenterassen ontwikkeld. Zodat boeren in de toekomst minder afhankelijk zijn van grote multinationals en zelf kun reproduceren. 

Transparantie en eerlijke prijzen

Odin staat voor transparantie in de voedselketen, waarbij het duidelijk is wie welke rol vervult en hoe prijzen zijn opgebouwd. Onze boeren, telers en producenten ontvangen altijd een eerlijke prijs, waardoor ze duurzaam en diervriendelijk kunnen werken. Onze leveranciers kennen hun producten door en door, en wij delen hun verhalen met jou, zodat het eten op jouw bord een gezicht krijgt.

Heb jij tips voor ons waardoor we ons bedrijf nog duurzamer en socialer kunnen maken? Of heb je vragen? Geef ze gerust aan ons door!

Winkelmand

Je winkelmand is leeg.

Bestellen